Skip to Content

Minah menemui kekasihnya

Foto Novra fernando

Minah menunggu kekasihnya, berjanji akan manis seremban. Jalan ini sudah terlalu jauh, mengukir luka air panas dan minyak bekas penggorengan. Minah menunggu kekasihnya, jerit suara kecil yang tertahan, di pendam nada ukiran lagu kenangan "Semalam di Malaysia". Hijau tatakan pulau kampungnya,laksana kembang yang tak sudi menoleh.Ya, Minah menunggu kekasihnya, tertelungkup menahun pahit di dalam belanga emas. Minah membuka kenangan dalam kurungan, pernah dulu dia sama-sama tertawa dengan kawan-kawan yang berbaju sexy di Pyramid Taichung, di Chiang Rai, dan di gemerlap Wan Chai, tapi Minah punahkan nikmat saat dulu. Kini, Minah menunggu kekasihnya, dalam penerawangan arah perjalanan dan waktu tempuh, dalam dunia karung berbentuk merchandise. Minah menunggu kekasihnya, dia melayang pulang memecah awan, lalu menemui kekasihnya yang dengan cinta dan penuh tangis menjinjing Minah dan nasibnya menuju pulang. Minah menemui kekasihnya di akhir perjalanan hidup, di sebuah bandara atas nama Soekarno-Hatta.


Novra fernando

Komentar

Tulis komentar baru

Materi isian ini bersifat rahasia dan tidak ditampilkan ke publik.


Terpopuler Hari Ini

Sebulan Terakhir

Terpopuler