Skip to Content

MENELUSURI DENAI LELUHUR DI YOGYAKARTA

Foto Kemirau
files/user/8710/ICTAP_2017.jpg
ICTAP_2017.jpg

MENELUSURI DENAI LELUHUR DI YOGYAKARTA 

 

KUNJUNGANKU ke Yogyakarta buat julung kalinya pada September 2017 ternyata berbeza jika dibandingkan semasa ke Bukittinggi pada 2009 dan Bali, 2016 lalu. Terasa sekali kelainannya. Seperti di Bali dulu, segalanya adalah atas tanggungan sendiri. Aku membentangkan kertas kerja berkaitan bidang olakan terma dalam dinamik bendalir. Kali ini aku menyertai The International Conference on Theoretical and Applied Physics (ICTAP, 6th – 8th September 2017) bertempat di Jogjakarta Plaza Hotel.

            “Extended abstract is comply with the conference scope and contains enough novelty information.” Demikian komen yang kuterima daripada Editor, Prof. Ahmad Kusumaatmaja pada 2017-11-18 09:37:09 lalu.

            Kembang hatiku. Cukup bersemangat. Alhamdulillah, kertas kajian yang kuhantar pada 25 Julai 2017 diterima dengan Minor Revision. Akhirnya, sekitar jam 11.45 pagi pada 4 September 2017, aku menjejakkan kaki di Terminal B, Bandara Adi Sucipto.

            “Mau ke mana Pak?” Seorang supir teksi menyapaku.

            “Favehotel, Jalan Kusumanegara.”

            “Liburan Pak?”

            “Ada persidangan.”

            Kami singgah sebentar di wartel membeli kad SIM baru. Aku memuat turun aplikasi Gojek supaya mudah bergerak ke sana sini.

            Selepas daftar masuk dan bergerak ke kamar, seorang pegawai wanita di hotel memaklumkan khidmat massage yang ditawarkan di situ. Aku sedikit terkejut.

            “Terima kasih ibu,” balasku menolaknya dengan baik.

            Petang itu aku hanya bergolek di kamar sambil menyorot kembali slaid persembahan. Usai makan malam, aku berkenalan dengan Pak Rustam, mantan eksekutif Pertamina. Beliau berasal dari Palembang, sedang liburan bersama keluarganya. Kami sempat bergambar dan berbual mesra. Langgam pertuturan beliau salin tak tumpah seperti loghat Johor-Riau yang digunakan di Malaysia.

            Keesokannya aku menempah GoCar pada aplikasi Gojek. Cadangnya mahu ke Candi Prambanan dan ke kaki Gunung Merapi.

            “Kita ke rumah makan di pinggir sawah dulu ya,” pintaku.

            “Siap Pak,” balas Pak Edit yang berkelulusan Ilmu Hukum.

            “Wah, Honda Mobilio baru!”

            “Kepunyaan isteri saya, Pak.”

            “Di Malaysia setara dengan Honda BRV.”

            Isterinya juga lulusan universitas menguruskan khidmat dobi layan diri. Sepanjang perjalanan, lagu-lagu Inggeris berkumandang dimainkan daripada pemacu pena.

            “Saya kepingin mendengar lagu-lagu Broery Marantika, Eddie Silitonga, dan Endang S. Taurina,” rayuku penuh sopan.

            Pak Edit, usianya sekitar awal 30-an yang tadinya seperti bermegah-megah dengan lagu barat, kini tersipu-sipu malu.

            Aku membeli tiket memasuki Candi Prambanan bersekali dengan Taman Nasional Gunung Merapi di kaunter warung makan. Hampir IDR1 juta termasuk sewa kenderaan pacuan empat roda.

            “Saya masuk ke sana dulu ya Pak Edit.”

            “Siap Pak. Saya tunggu sambil ngopi di sini.”

            ‘Siapa tiru siapa?’ bisik hatiku sebaik melihat dari dekat seni binaan Prambanan yang salin tak tumpah seperti puncak Menara Kembar KLCC.

            Aku lebih tertarik akan keseimbangan unsur matematik dan geometri seni binanya berbanding kisah mistik Bandung Bondowoso yang diperdaya oleh Roro Jonggrang. Subhanallah, peradaban tinggi sudah pun wujud semasa pembinaannya pada era kerajaan Medang-Mataram 840 – 856 Masehi. Lokasinya terletak di Kecamatan Prambanan, Sleman dan Klaten di Jawa Tengah.

            “Kecamatan Klaten punya hubungan langsung dengan Kelantan di Malaysia,” ujarku kala mobil mula bergerak ke Merapi.

            “Apakah itu benar Pak?”

            “Dulu kerajaan Majapahit diketuai Mahapatih Gadjah Mada pernah membantu Empayar Melayu Langkasuka-Chermin di utara semenanjung daripada cengkaman Ayuthaya,” celotehku bak dosen.

            “Malah keris kebesaran istana Kelantan yang bernama Keris Pelangi Merbo juga disebut Keris Majapahit,” tambahku lagi.

“Patutlah di Youtube, ada yang bilang bahawa Wali Songo berasal dari Champa dan Kelantan,” sampuk Pak Edit kehairanan.

            Gunung Merapi diselubungi kabut dalam renyai. Aku hanya sempat menziarahi rumah Mbah Maridjan, yang terkorban ketika letusan pada tahun 2010. Al-Fatihah (dibaca).

            Dua hari berikutnya aku habiskan banyak masa di Jogjakarta Plaza Hotel, mengikuti Plenary Session I-IV dan Parallel Session I-V. Termasuk membentangkan kertas kajianku sendiri.

            “Dari mana Pak?” Prof. Ahmad menyapaku di pintu surau.

            “Universiti Kuala Lumpur.”

            “Oh, saya ada periksa abstrak dari UniKL MICET. Sudah berjalan-jalan di tempat wisata?”

            “Candi Prambanan dan Merapi.”

            “Saya sendiri belum ke sana,” celah dosen dari UHO.

            Alhamdulillah, aku berkesempatan mengenali beberapa orang sarjana yang hebat. Antaranya, Prof. Dr. Muhammad Nurhuda yang dengan megahnya membentang kertas kajian dalam bahasa Melayu varian Indonesia dan Prof. Dr. Jasper Knoester seorang Theoretical Physicist dari University of Groningen.

            “Mahu ke mana Pak?” tanya Pak Edit sore itu.

            “Kita pergi makan sate tegal kambing muda.”

            Beliau mencadangkan, “Di Jalan Wonokromo, kita bisa coba Sate Pak Pong.” Terliur aku mendengarkan keenakannya.

            Usai makan bersama, aku pinta beliau datang menjemputku awal sedikit esok. Aku mahu menjejaki Candi Borobudur, pusing-pusing di Jalan Malioboro dan Keraton sebelum pulang ke tanah air.

            Di Borobudur, aku sempat berkenalan dengan Bocek dan keluarganya dari NTT. Juga mengenali Mudah yang cantik jelita dari Banjarmasin. Kami bergambar dan berbicara mesra.

            Petangnya aku berpeleseran di Jalan Malioboro. Terdapat banyak kereta kuda dan beca di situ. Aku memilih menaiki beca. Telah kubaitkan sebuah puisi, ‘Beca Yang Kunaik’ dalam Antologi Puisi Ruang Bicara 2 terbitan WACANA MBM. Kutitipkan di sini stanza pertama, kedua dan terakhirnya:

            Bapak beca di Yogyakarta

            di lewat usia masih enggan mengalah

            berkelana di masjid setiap hujung minggu

            kampungnya jauh berpuluh batu

            mengayuh di seputar Jalan Malioboro

            mendaki bukit nafasnya menggeruh.

 

            Pabila kupinta mengganti kayuh

            dia menolak membantah sungguh

            “andai duduk bagaimana bisa mencari rezeki

            kayuh beca sudah sebati mendenyut nadi!”

            kami singgah di warung makan mengalas perut

            nasi bebek gudeg nangka selera terpaut.

 

            Beca yang kunaik bergerak perlahan

            di celah jejer marhaen hatiku rawan.

 

            Alhamduillah, kertas kajian yang kubentangkan berjudul, Stability enhancement of high Prandtl number chaotic convection in an anisotropic porous layer with feedback control akhirnya diterbitkan dalam Journal of Physics: Conference Series 1011 (1), 012081. Kiranya berkesempatan insya-Allah aku akan ke sana lagi.

 

Glosari

 

Bandara - lapangan terbang

Dosen - pensyarah

Gojek - aplikasi pengangkutan dalam talian

Ilmu Hukum - undang-undang

Mobil - kereta

Ngopi - minum kopi

NTT - Nusa Tenggara Timur

UHO - Universitas Halu Oleo, Sulawesi Tenggara

Wartel - warung telekomunikasi

Wisata - pelancongan

 

Kalau Ada Umur Yang Panjang - Heartwarming Stories of True Friendship

Authors
MN Mahmud, M Musip, AH Musa, ANM Bachok, A Salim, NH Kaderan, F Ahmad, RAH Ghani, HA Halim, NMK Moktar, MM Ridzuan, MH Suhadliham, M Ismail, NFK Shah, N Mohamad, NA Muhammad, NAF Misaridin, NHM Fisol, NIA Manan, NN Ruslan, NIA Abdullah, RH Ismail, RM Noor, S Simon, S Muhamad
Publication date
2022/2
Pages
158 (ISBN 978-967-0013-00-8)
Publisher
SYFE Management Sdn Bhd


 

 

Komentar

Tulis komentar baru

Materi isian ini bersifat rahasia dan tidak ditampilkan ke publik.


Terpopuler Hari Ini

Sebulan Terakhir

Terpopuler